Ραγδαία ανάπτυξη της αγοράς διαδικτυακής φήμης

Δημοσιεύτηκε στις Σεπ 21 2012 - 6:30πμ

  Έως και το 15% θα φτάσουν το 2014 οι θετικές κριτικές στα social media που έχουν πληρωθεί από τις εταιρείες, σύμφωνα με έρευνα της Gartner, την ώρα που η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) θεωρεί την πρακτική αυτή μια μορφή παραπλανητικής διαφήμισης.

  Μέχρι το 2014, το 10-15% των θετικών αξιολογήσεων στα κοινωνικά δίκτυα για κάποιο προϊόν ή υπηρεσία θα προέρχονται από ανθρώπους που για αυτό τον σκοπό θα έχουν πάρει κάποιου είδους αντάλλαγμα, το οποίο βέβαια δεν θα αναφέρουν στην κριτική τους. Αυτό υποστηρίζει μελέτη της εταιρείας ερευνών Gartner, που προβλέπει πως μέσα στην επόμενη διετία θα ενταθεί στις ΗΠΑ η εξαγορά επαινετικών σχολίων, τα οποία θα μοιάζουν να προέρχονται από καταναλωτές που απλώς είναι ικανοποιημένοι από την αντίστοιχη εταιρεία.
  Καθώς μάλιστα η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) θεωρεί την πρακτική αυτή μια μορφή παραπλανητικής διαφήμισης, η Gartner εκτιμά πως, τα δύο επόμενα χρόνια, θα βρεθούν στο στόχαστρο της Επιτροπής τουλάχιστον δύο επιχειρήσεις από τη λίστα Fortune 500, τη λίστα δηλαδή του περιοδικού Fortune με τις 500 μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
  «Τη στιγμή που περισσότεροι από τους μισούς χρήστες του ίντερνετ συμμετέχουν σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, οι εταιρείες ψάχνουν κάθε πιθανό μέσο για να αυξήσουν τα θετικά σχόλια για τα προϊόντα τους, να πολλαπλασιάσουν τη συχνότητα που αναπαράγονται τα διαφημιστικά τους βίντεο, και για να ξεπεράσουν οι σελίδες τους στο Facebook σε “like” αυτές των ανταγωνιστών τους», αναφέρει σε δήλωσή της η Jenny Sussin, αναλύτρια από την Gartner.
  «Αν και αρκετές εταιρείες ήδη εξαγοράζουν θετικές κριτικές, προσφέροντας εκπτωτικά κουπόνια ή ακόμη και χρήματα, πολλές ακόμη επιχειρήσεις θα υποκύψουν στον πειρασμό να κάνουν το ίδιο πράγμα, ελπίζοντας ότι έτσι θα αυξήσουν τη πελατειακή τους βάση», προσθέτει.
  Τουλάχιστον στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, βέβαια, δεν είναι κάτι καινούριο οι διαφημιστικές εκστρατείες στα social media που βασίζονται σε κάποιου είδους αμοιβή. Για την ακρίβεια, η πρακτική αυτή είναι τόσο διαδεδομένη, που ειδικοί στην πληροφορική προσπαθούν να αναπτύξουν αλγόριθμους οι οποίοι θα εντοπίζουν αυτόματα τις «ύποπτες» αξιολογήσεις.
  Χαρακτηριστικό παράδειγμα το λογισμικό που δημιούργησαν πέρυσι επιστήμονες από το πανεπιστήμιο Cornell και το οποίο δοκίμασαν σε ένα «σκηνοθετημένο» σάιτ με 800 κριτικές ξενοδοχείων από το Σικάγο στο οποίο, εκτός από πραγματικές αξιολογήσεις που είχαν πάρει από το ίντερνετ, είχαν προσθέσει ωραιοποιημένες και «φανταστικές» κριτικές. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το λογισμικό κατάφερε στο 90% των περιπτώσεων να αναγνωρίσει ποιες κριτικές ήταν αληθινές, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους εθελοντές που συμμετείχαν στο πείραμα δεν ξεπέρασε το 50%.
  Ακόμη πάντως κι αν ακόμη είναι δύσκολο ο μέσος χρήστης να καταλάβει κατά πόσο ένα σχόλιο που διαβάζει είναι «αθώο» ή όχι, και λογισμικά σαν κι αυτό από το Cornell δεν είναι έτοιμα να χρησιμοποιηθούν, σύμφωνα με την Gartner είναι πολύ μεγάλο το ρίσκο που αναλαμβάνουν όσες εταιρείες αποφασίσουν να εξαγοράζουν θετικά σχόλια. Κι αυτό γιατί, αν αποκαλυφθεί, θα πληγεί ανεπανόρθωτα το κύρος τους και θα αναγκαστούν να πληρώσουν βαριά πρόστιμα.
  Εξάλλου, εδώ και δύο χρόνια η FTC έχει γνωστοποιήσει πως θεωρεί παραπλανητική διαφήμιση την ανάρτηση κριτικών στο ίντερνετ από χρήστες οι οποίοι, χωρίς να το αναφέρουν, έχουν λάβει κάποια μορφή ανταλλάγματος από την αντίστοιχη εταιρεία.